Μετρητής

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterΣήμερα615
mod_vvisit_counterΧθές2162
mod_vvisit_counterAll8752404
°F | °C
invalid location provided
Περί των κριτηρίων εκλογής προέδρου στον ΣΥΡΙΖΑ
Πέμπτη, 24 Οκτώβριος 2024 17:27

MARDAS

Του Δημήτρη Μάρδα

Καθηγητή Τμήματος Οικονομικών Επιστημών ΑΠΘ

π. Αν. Υπουργού Οικονομικών και Υφ/γου Εξωτερικών (2015-16)

-Τα κριτήρια εκλογής του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ βρεθήκαν πρόσφατα στο επίκεντρο των συζητήσεων της Κεντρικής Επιτροπής. Η πολιτική Γραμματεία του κόμματος με εισήγησή τηςπρος την Κεντρική Επιτροπή, τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε, πρότεινε να ισχύσουν τα «ίδια κριτήρια που ίσχυαν και στην προηγούμενη εκλογή προέδρου». Αυτό όμως δεν έγινε ευρύτερα αποδεκτό.

Προτείνονται λοιπόνπρόσθετες προϋποθέσειςγια την υποψηφιότητα εκλογής του προέδρου, όπως ο σεβασμός των συλλογικών αποφάσεων των κομματικών οργάνων εκ μέρους του, (τροπολογία Θεοχαρόπουλου). Κατά τη σκέψη αυτή, η Κεντρική Επιτροπή παίζει προεξέχοντα ρόλο στο θέμα της κρίσης περί τήρησης ή μη της εν λόγω άκρως ρευστήςπροϋπόθεσης.

Αυτή, ως τρίτο υποκειμενικό λοιπόν κριτήριο θα οδηγήσειμαζί με τα υφιστάμενα αντικειμενικά κριτήρια (30 υπογραφές και το πόθεν έσχες), στη δημιουργία λίστας υποψήφιων προέδρων. Και εδώ βέβαια τίθεται το λεπτό ερώτημα του συσχετισμού δυνάμεων στους κόλπους της Κεντρικής Επιτροπής, των τάσεων επιρροής και οποιασδήποτε μεταβλητής επηρεασμού της κρίσης των μελών της.

ύμφωνα με τις υφιστάμενες διατάξεις,το Άρθρο 20 παρ. 4, τονίζει ότι «Σε περίπτωση άρσης της εμπιστοσύνης της Κεντρικής Επιτροπής από το 50%+1 των μελών της προς τον πρόεδρο συγκαλείταιέκτακτο συνέδριο». Αυτό, κατά το Άρθρο 21 παρ. 1, έχει όλες τις αρμοδιότητες του τακτικού Συνεδρίου. Σύμφωνα πάλι με το Άρθρο 20 . Παρ 2. (Αρμοδιότητες),«Το τακτικό συνέδριο εγκρίνει τις υποψηφιότητες για τη νέα Κεντρική Επιτροπή και τις υποψηφιότητες για την προεδρία του κόμματος...» και ουδείς άλλος.

Οι υποστηρικτές των λύσεων,που θέτουντο ανωτέρω τρίτο πρόσθετο κριτήριο εκλογής προέδρου, προτάσσουν το Άρθρο 52 περί Ειδικών Κανονισμών, κατά το οποίο, «Εκτός των προβλεπόμενων σε ειδικές διατάξεις του παρόντος καταστατικού, η Κεντρική Επιτροπή εξουσιοδοτείται να καταρτίσει με απόφασή της και κάθε άλλο ειδικό κανονισμό που κριθεί αναγκαίος».Οι θιασώτες αυτού του Άρθρου, τονίζουν ότι η Κεντρική Επιτροπή μπορεί λοιπόν να αλλάξει τα κριτήρια εκλογής προέδρου, μέσω ενός ειδικού κανονισμού.

Επεκτείνοντας το σκεπτικό αυτής της άποψης οδηγούμαστε στο ακόλουθο συμπέρασμα: Εφόσον τόσο εύκολα η Κεντρική Επιτροπή μπορεί να αλλάζει τα κριτήρια εκλογής προέδρου σήμερα, το ίδιο μπορεί να συμβεί και στο μέλλον λειτουργώντας υπό την επιρροή μιας ισχυρής ομάδας εξουσίας ή ενός Διευθυντηρίου ή ενός παράκεντρου λήψης αποφάσεων. Ό,τι πιο επικίνδυνο για την εύρυθμη λειτουργία των θεσμών ενός κόμματος!

ράματι, δεν υπάρχουν στο Καταστατικό του κόμματοςκριτήρια και προϋποθέσεις που οφείλει να πληροί κάθε υποψήφιος πρόεδρος. Δεν εντάσσεται όμως αυτή η παράλειψη στον όποιον ειδικό κανονισμό του Άρθρου 52, που αναφέρεται κατά κύριο λόγο στα οργανωτικά προβλήματα και σε μερικότερες ρυθμίσεις.

Το Άρθρο 22 περί Διαρκούς Συνεδρίου, δίνει την απάντηση σε περιπτώσεις μεγάλης βαρύτητας.Το Άρθρο αναφέρει ειδικότερα, ότι, «Σε περίπτωση κρίσιμων αποφάσεων συγκαλείται το διαρκές συνέδριο από τους αντιπροσώπους του προηγούμενου τακτικού συνεδρίου. Η θεματολογία του διαρκούς συνεδρίου είναι απολύτως περιορισμένη στο θέμα για το οποίο συγκαλείται».

Αυτό είναι το μόνο αρμόδιο να ορίσει λοιπόν τα πρόσθετα κριτήρια και τις προϋποθέσεις εκλογής προέδρου -ως θέματος μεγάλης βαρύτητας και όχι ως ειδικός κανονισμός με σχετικά περιορισμένη εμβέλεια - και όχι à lacarte ρυθμίσεις, με επιπτώσεις ιδιαίτερα σημαντικές αν όχι απρόβλεπτες.