Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων:
''Από μια μονοδιάστατη λογιστική λογική, έχει καταληφθεί το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης χωρίς να αντιλαμβάνονται τις επιπτώσεις των επιλογών τους στην πραγματική οικονομία'' Αυτό σημειώνει η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων σχολιάζοντας τα μεγέθη του νέου προϋπολογισμού. Η ΚΕΕ σημειώνει ότι στο σκέλος των εσόδων η αύξηση των εμμέσων φόρων, με αιχμή του δόρατος την αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ από το 11% στο 13%, που κατά την κυβερνητική εκτίμηση θα αποδώσει 800 εκατ. ευρώ, αποτελεί μέγα σφάλμα.
Όπως εξηγεί, σε μια περίοδο που η κατανάλωση έχει μειωθεί δραματικά (πτώση τζίρου έως και 50%), που το μέσο εισόδημα μειώνεται όχι μόνο λόγω περικοπών μισθών αλλά και λόγω αύξησης των άμεσων φόρων (εκτιμάται από την κυβέρνηση ότι τα έσοδα από τη φορολόγηση των φυσικών προσώπων θα είναι αυξημένα 6%), διερωτάται κανείς, από πού θα εισπραχθεί ο ΦΠΑ για να αποδοθεί από τις επιχειρήσεις. Μάλιστα η κυβερνητική επιλογή ελέγχεται για τη λογική συνοχή της καθώς η ίδια η κυβέρνηση παραδέχεται ότι τα έσοδα από τον φόρο στις επιχειρήσεις θα είναι μειωμένα κατά 16%, γεγονός που αποδίδεται στις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Πως λοιπόν θα υπάρξει αύξηση εσόδων από αυτό το δίαυλο; Μόνη θετική προοπτική είναι η μείωση του ΦΠΑ στον τομέα της τουριστικής διαμονής σε ποσοστό 6,5%, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ανταγωνιστικών τιμών και βελτιώνοντας το επιχειρηματικό κλίμα καθώς εκτιμάται αύξηση εσόδων στον τομέα αυτό κατά 10% για το 2011 και κατά 25% για την περίοδο 2011-2013, αντισταθμίζοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό τις μέχρι σήμερα απώλειες.
Με ενδιαφέρον σημειώνει η ΚΕΕ ότι τα μέτρα ενάντια στην φοροδιαφυγή ύψους φτάνουν το 1,6 δισ. ευρώ, ''ενώ ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός έχει αποδείξει ότι δεν αποδίδει όπως πρέπει''. Προσθέτει δε ότι όπως σημειώνει και το Ελεγκτικό Συνέδριο, οι διαγραφές εσόδων ξεπερνούν το διάστημα 2003 - 2009 τα 15,8 δισ. ευρώ, ενώ το ανείσπρακτο υπόλοιπο φορολογικών εσόδων έχει φθάσει τα 36,8 δισ. ευρώ. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνεται και η έκτακτη εισφορά στις κερδοφόρες επιχειρήσεις για το 2009, ενώ για το 2011 έχουν προϋπολογιστεί έσοδα ύψους ενός δισ. ευρώ από νέα έκτακτη εισφορά στις επιχειρήσεις. Και στο σημείο αυτό δημιουργείται η απορία: με ποια λογική επιβάλλεται έκτακτη εισφορά σε επιχειρήσεις, τη στιγμή που, όπως προαναφέρθηκε, η ίδια η κυβέρνηση παραδέχεται ότι τα έσοδα από το φόρο στις επιχειρήσεις θα μειωθούν λόγω της οικονομικής κρίσης; Παράλληλα, παρά τις μεγαλόστομες διακηρύξεις, δεν έχουμε δει ακόμη απτές δράσεις ενεργοποίησης και αναδιάταξης του φοροελεγκτικού μηχανισμού, που να αντιμετωπίζουν τα χρόνια προβλήματα του.
Τέλος, υποστηρίζεται ότι η ανάπτυξη μάλλον αποτελεί άγνωστη έννοια για τον προϋπολογισμό του 2011. Για το 2010 η μείωση του ΑΕΠ φτάνει το 4,2% (πέραν της πρόβλεψης 4%) και για το 2011 το 3%. Ο στόχος αυτός δεν βασίζεται σε απτά οικονομικά στοιχεία και σίγουρα θα αναθεωρηθεί. Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων καθηλώνεται στα 8,5 δις ευρώ για το 2011. Η εκτίμηση ότι οι διαρθρωτικές αλλαγές που ξεκίνησαν το 2010, αλλά και όσες προγραμματίζονται, θα συμβάλλουν στη σταδιακή επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας από το 2012, δεν απαντά στον προβληματισμό, σε ποια κατάσταση θα βρίσκεται η αγορά και η πραγματική οικονομία μέχρι τότε. Είναι ενδεικτικό ότι η ίδια η κυβέρνηση παραδέχεται ότι η ανεργία το 2011 θα φθάσει το 14,6% (από 12,1% φέτος), ενώ το 2012 θα διευρυνθεί στο 14,8%.
|